السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الجزء السابع ( حماتي )

مرة من المرات فتح معي موضوع حماتي

خطيبي : انا كنت عايز اكلمك في حاجة كده

انا : خير ان شاء الله

خطيبي : انا عايز منخليش والدتي تحس اني بعدت عنها ، يعني انتي عارفة انها ست كبيرة وقاعدة لوحدها

انا : قبل ما تكمل انا عارفة انت عايز تقول ايه، صدقني والدتك زي ماما بالضبط وإلي مش هقبله على ماما مش هقبله على والدتك وانا هراعيها

خطيبي : ربنا يخليكي ليا ، يعجبني فيكي انك فاهماني على طول

انا : انا بقى عايزة اقول لك على حاجة

خطيبي : قولي يا حبيبتي

( كل ما يقول حبيبتي دي ببقى مش عارفة اتكلم )

انا : انا مش هسيب مامتك ابدا ومش هحسسها ابدا باي وحده ، واطمن انا هكون معاها على طول، وهحاول اغلب الوقت نكون عندها

خطيبي : ربنا يخليكي ليا يارب ، انا مش عارف اقول لك ايه ، الموضوع ده كنت شايل همه ، ومكنتش عارف افتحه معاكِ إزاي

انا : ولا يهمك يا .. دا موضوع اصلا مش عايز كلام

( حمدت ربنا في سري انه اكتفى فقط باننا ما نبعد عن امه كنت خايفه يقول نقعد معاها علشان هي قاعدة لوحدها لكن الحمد لله كان عايز بس يتأكد اني هراعي امه )

خطيبي : طمنتيني ربنا يطمن قلبك ، بصي بقى انا الحمد لله كانت والدتي مدخلاني في جمعيه وهقبضها الشهر ده هي صحيح مش كبيرة لكن ان شاء الله ربنا يقدرني واجيبلك كل إلي انتي عايزاه

انا : انا مش فاهمه حاجة ، هو فيه إيه؟

خطيبي : عايز اشتريلك الشبكة يا حبيبتي



انا : بجد

( وكنت هقوم ازغرد بس قلت بلاش هبل اهمد شويه )

خطيبي : انا هيكون معايا ان شاء الله 8 آلاف جنيه على يوم الخميس ، انا عارف انه مبلغ بسيط وان قيمتك عندي اغلى من كده بكتير و..

قاطعته وقلت : متكملش ولو مفيش شبكة خالص متشيلش هم

خطيبي : وانا مقدرش مجيبلكيش شبكة

انا : ربنا يخليك ليا

خطيبي : ويخليكي ليا ، انا عايز والدك علشان اكلمه في الشبكة ونحدد يوم نشتري الشبكة

ذهبت انادي على بابا هو كان جالس في الأنترية إلي بيطل على الصالون ، يعني طبعا شايفني انا وخطيبي بس الصوت مش مسموع قوي



انا : بابا خطيبي عايز يكلمك

بابا : حاضر يا حبيبتي

ودخل ابي الصالون وجلس معنا

خطيبي : انا يا عمي ان شاء الله على آخر الأسبوع هيكون معايا 8 آلاف جنية وعايز اشتري لوداد الشبكة

بابا : ربنا يوفقك يا بني ، على خيرة الله

خطيبي : انا عارف يا عمي ان المبلغ صغير

بابا : ولا يهمك يا بني ربنا يقدرك

خطيبي : بعد إذن حضرتك ممكن نشتري الشبكة يوم الجمعة الجاي ان شاء الله

نظر بابا لي وقال : انتي ايه رايك تشتري الشبكة يوم الجمعة

انا كنت عايزة اقول لبابا ( ايوة طبعا يا بابا بس قلت خليني هادية شويه واخلي الرد من بابا )

انا : إلي تشوفه يا بابا

بابا : خلاص يا بني على بركة الله يوم الجمعة نروح نشتري الشبكة

خطيبي : ان شاء الله يا عمي

استأذن خطيبي ومشي

وبعدين حكيت لأخواتي وفرحوا جدا وباركوا لي

بس افتكرت شئ مهم جدا

فرح الشبكة على العروسة

وخطيبي هيجيب الشبكة آخر الأسبوع يعني المفروض بالكتير الفرح يكون الاسبوع إلي بعده

طيب انا اعمل ايه دلوقتي المفروض إني بشتغل ومخليش بابا يتحمل مصاريف حاجة

بس انا وبكل اسف فلوسي بتخلص قبل ما تيجي

وقطع تفكيري صوت بابا ينادي عليا انا واخواتي


بابا : يلا عايزة تعملي الفرح فين؟

انا : بس انا يا بابا مش عامله حسابي على حكاية الفرح دي

بابا : ومين قالك انك هتدفعي فلوس

انا قلت بابا مش واخد باله ان فرح الشبكة على العروسة

انا : بابا الفرح على العروسة

بابا : انا عارف يا بنتي ، انا هدفعلك كل حاجة انتي شايلة الهم ليه

انا : ربنا يخليك ليا يا بابا كان نفسي والله اساعدك في حاجة بس معلشي بقى تترد لك في فرح حد من اخواتي هههههههههههههه

بابا : انا هروح بكره ان شاء الله اشوفلك مواعيد القاعات وتختاري اليوم إلى يعجبك

انا : ماشي يا بابا ، بس خليها الاسبوع الجاي

بابا : ان شاء الله

وجاء اليوم التالي

وبابا جاب مواعيد القاعات اتصلت بخطيبي طبعا علشان ما احددش المعاد لوحدي واتفقنا على يوم الاربعاء يكون هو الشبكة

لم افعل شئ طوال الاسبوع حتى جاء يوم شراء الشبكة

جه عندنا خطيبي ومامته واخته وخاله وخالته وبنت خالته

طبعا كنت اول مرة اشوف خالته وبنت خالته

ضيفناهم واتغدوا وبعدين روحنا نشتري الشبكة


كفاية كده النهاردة

وإلى اللقااء مع الجزء الثامن


( الشبكة )

إقرأ المزيد Résuméabuiyad