السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الجزء الرابع ( يوم الاتفاق )

حضرت نفسي لتالت مرة

وطبعا طقم تالت



لازم طبعا ولا يقول مش عندي غير طقمين وبكرر فيهم

المهم ضبطت نفسي وجاء موعدهم

تررررررررررررن

بابا : اهلا وسهلا تفضلوا

العريس : ازيك يا عمي

واشار إلى خاله وقال : خالي يا عمي

بابا : اهلا وسهلا اتفضل

جاء خاله وامه وهو معاهم طبعا ولم تأتي اخته لأن ابنتها سلمى كانت تعبانه شويه ده عرفته بعدين

فدخلت سلمت عليهم وجلست

قعد خاله يشكر في ابن اخته ( العريس )

وبعدين اتحول علي وبدأ يشكر فيا وان كلام العريس عليا طلع صحيح اني على خلق ومؤدبة والكلام ده

ثم قال خال العريس : يا استاذ .. ( بابا يعني ) عايزين نتفق على كل شئ

فقال ابي : تفضل احنا بنشترى راجل

فنظر ابي لي نظره فهمت منها اني اقوم واطلع بره

فقمت على الفور وقلت : بعد إذنكم

فقال خال العريس : اتفضلي يا بنتي

فوجدت امي تقول لي : انا هنادي على حماتك اخليها تقعد في الصاله ونقعد معاها انا وانتي ماشي ؟

انا : ليه يا ماما خليها قاعده معاهم وخلاص

ماما : يا بنتي ما يصحش تقعد وسط الرجاله اكيد محروجة

انا : طيب وبعدين لما تقعد في الصالة هنعمل ايه؟

ماما : هتعملي ايه ؟ هو مش انا قلت لك حضري نفسك علشان تشوف شعرك

انا : ايوة يا ماما بس افرضي هي مش عايزة تشوف شعري

ماما : يا بنتي هو انتي هتقولي لها شوفي شعري

انتي هتروحي دلوقتي تعملي تسريحة بسرعة وانا هنادي عليها تدخل الصالة وبعدين لما تخلصي تدخلي تقعدي معانا ، يلا متتأخريش واعملي تسريحة حلوة كده

وبلاش الكحكه بتاعتك دي خليها تشوف شعرك الطويل

انا : طيب يا ماما وهديها مسطره تقيسه كمان

فضحكت وضحكت ماما وقالت : يلا بقى بطلي رغي

المهم روحت اعمل تسريحة وطبعا كل البروفات السابقة مش راضيه تتضبط معايا

المهم آخر ما زهقت عملت تسريحة قصة ذيل الحصان علشان ماما تفرح بيا

اثناء ما بعمل القصة نادت ماما على حماتي ودخلوا الصالة

بعد ما خلصت رحت الصالة

انا : السلام عليكم

حماتي وماما : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

حماتي: بسم الله ما شاء الله ايه القمر ده

انا : ربنا يخليكي يا طنط دا من ذوق حضرتك

وقعدت حماتي تبص لي وتبص لشعري وساعات وهي بتكلمني تحط اديها على شعري

اعتقد انها شكت في حاجة

حماتي : انتي بقى بتعملي سيشوار عند مين؟

ماما اسرعت بالرد: سيشوار ايه دا طبيعي انا بناتي مش بيروحوا للكوافيرة خالص

حماتي: ما شاء الله ، الله يحميها

انا : ميرسي يا طنط

اثناء قعدتنا في الصاله كان الاتفاق يدور بين خاله وبابا

وبدا الاتفاق كالتالي

خال العريس : ابننا عنده الشقة غرفتين وصاله ولسه هيوضبها واحنا هنشيل غرفة النوم



والسفرة ( السفرة تشمل النيش )


والانتريه


بابا : واحنا علينا المطبخ


والسجاجيد



والاجهزة الكهربائية

( تشمل : الثلاجة / البوتاجاز / الغساله / المكنسه ...)

طيب والستاير؟

خاله : احنا كده شلنا كتير

العريس : خلاص يا عمي الستاير علينا

بابا : اتفقنا

وبالنسبة للشبكة انا مش هتكلم فيها لأنها هدية من العريس لعروسته وهو بيقيمها بيها

العريس : وداد غاليه عندي ودهب الدنيا مش يكفيها

بابا : ربنا يكرمك يا بني ويسعدكم

فقام بابا وجاء لينادي علينا لقراءة الفاتحة

فقامت امى بتقبيلي وحماتي

وبابا واقف بيقول : خلاص بقى سيبوها تقرا الفاتحة الاول وبعدين اعملوا إلي انتوا عايزينه

فدخلت الصالون فقام ... ( العريس ) مبتسما فقلت : السلام عليكم

فقالوا : وعليكم السلام

ثم جلست

بابا : يا وداد ويا حاجه ( حماتي ) اتفقنا على كذا وكذا يلا نقرا الفاتحة كربط كلام على ما اتفقنا عليه

فقرأنا الفاتحة واثناء قرأتي نظرت إليه وجدته هو كمان ينظر إلي فتبسمنا وظللنا هكذا حتى انتهينا من القراءة

فقام ॥ (العريس) وسلم على بابا واخويا وقبل يد امه وسلم بابا عليه وعلى خاله

وتعالت الزغاريد من ماما ووالدته واخواتي من الخارج

ثم قال لي .. ( العريس ) : مبروك يا وداد

انا : الله يبارك فيك

فقام خاله من مكانه وقال : تعالى اقعد قريب من عروستك

فجلس بجانبي وكنت في غاية الكسوف

ولا كلمة راضيه تطلع مني محروجة جدا بابا واخى موجودين وانا اتكلم مع رجل آخر لالالالا مش معقول

ماما وحماتي قعدوا يتكلموا مع بعض

وبابا وخاله واخى بيتكلموا في موضوع تاني

وانا وعريسي بنتكلم في موضوع تالت

فبدأ هو بالكلام معي بصوت منخفض

العريس : انا مش مصدق اننا قرأنا الفاتحة

انا : وانا كمان

العريس : ان شاء الله هخليكي اسعد واحده في الدنيا وربنا يقدرني اجيبلك كل إلي نفسك فيه

تعرفي كان نفسي يكون ده كتب الكتاب

فابتسمت وقلت له : على طول كده

فقطع كلامنا خاله

خاله : ان شاء الله عايزين نحدد معاد علشان نشتري الدبل

بابا : عندك العريس والعروسة هما يتفقوا على اليوم إلى يناسبهم ويقولوا عليه

فنظر إلي ( العريس ) وقال : ايه رايك نخليها بكره نشتري الدبل ونلبسها

هزيت راسي وقلت : مفيش مانع

بابا : على خيرة الله

يبقى بكره ان شاء الله تشرفوا عندنا

خاله : ان شاء الله وربنا يتمم بخير

العريس : ممكن بقى اخد نمرة موبايلك ؟

انا : طبعا

فقمت بإعطاءه نمرتي وسجلها

العريس : رنيت عليكي دلوقتي ابقي سجليها عندك

انا : اكيد هسجلها

خاله : نستأذن احنا بقى ونشوفكم بكره علشان نشتري الدبل

بابا : ان شاء الله

فقمنا جميعا وقال لي ( العريس ) : هتوحشيني

احمر وجهي وابتسمت ولم انطق بكلمه

انتظر يسمع مني شيئا فلم اتكلم

فلاحظ الجميع خجلي وقال خاله: سيبها بقى بكره هتشوفوا بعض

فأنصرفوا جميعا

وبمجرد وصولي لغرفتي وجدت ....

ماذا تتوقعوا ؟؟؟

وإلى اللقاء في الجزء الخامس ( دبلة الخطوبة )

إقرأ المزيد Résuméabuiyad