السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نكمل معا الجزء الخامس
( يا دبله الخطوبه عقبلنا كلنا )
بمجرد وصولي لغرفتي وجدت موبايلي بيرن ولقيت نمره غريبة
بسرعة رديت
انا : السلام عليكم
المجهول : وعليكم السلام
انا : مين معايا ؟
المجهول : انا .. ( العريس ) انتي نسيتي تسجلي رقمي
فضحكت وقلت : انا اسفة والله نسيت اسجلها
العريس: ياريت تنسي على طول علشان اسمع الصوت جميل ده دايما
فسكت واكيد وشي احمر
العريس : اشوفك بكره ان شاء الله
انا : ان شاء الله
العريس: لا إله إلا الله
انا : محمد رسول الله
ومقفلتش الخط لقيته بيقول : انا مش هقفل غير لما تقفلي
انا : خلاص نقفل سوا
العريس: ماشي
واغلقنا الخط معا
وفوجئت بأخواتي حولي ووجدتهم يضحكون
ام مريم : انتي وشك محمر كده ليه؟ كنتي بتكلمي مين ؟
انا : كنت بكلم ، لأ مش هقول
لولو : عرفت يبقى كنتي بتكلمي العريس . صح؟
انا : ايوة واسكتوا بقى علشان بتكسف
فوفو : وش كسوف قوي
انا : طبعا يا حبيبتي انتي مش شايفه وشي محمر إزاي
ام مريم : كان بيقولك ايه؟
انا : لا دي اسرار
سيبوني بقى علشان بكرة هنروح نشتري الدبل
لولو : مبروك يا دودو
انا : الله يبارك فيكِ ، عقبالكم يا عيال ، والله الواحد كبر وهو مش حاسس
فوفو : والله عال اصغر واحده وهتتخطب قبلينا هي الدنيا حصل فيها ايه ، ماشي يا ست دودو ربنا يوفقك
انا : عيال هو انا هشتري ايه بالضبط
ام مريم : بصي يا ستي ، هتختاري توينز بلاش الدبله والمحبس دي حاجة قديمة شوي وبعدين حسب فلوسه هتختاري خاتم شيك كده وغويشتين
انا : لا انا مش بحب الغوايش انا هشتري انسيال احسن
لولو : إلي بعجبك المهم تختاري حاجات شيك
انا : انتوا طبعا هتيجوا معايا
فوفو : ايوة بس طبعا انتي إلي هتختاري كل حاجة
انا : ربنا يسهل وحماتي متتدخلش في كل حاجة وتقولي خدي دي وبلاش دي ، طيب اعمل ايه لو عملت كده؟
ام مريم : هوديها واسمعي الكلام
انا : لا طبعا افرضي ذوقها وحش
فوفو : يا بنتي انتي اختاري إلي انتي عايزاه وهي ان شاء الله مش هتتكلم
انا : ربنا يستر
لولو : هما هيجوا امتى بكره ؟
انا : بعد العصر
فوفو : يبقى اكيد هيتغدوا
انا : بجد
فوفو : ايوة طبعا هيتغدوا وبعدين نروح نشتري الدبل
انا : طيب هتعملوا اكل إيه؟
فوفو : هعمل فراخ مشويه ورز بالشعريه وسلطة وباميا
انا : الله يكرمك يا فوفو عقبال ما اتعب في فرحك يارب
وقطع حديثنا رنه موبايلي ووجدتها نمرة غريبة
ولكن تذكرت اني لم اسجل نمرته
فانتظرت حتى انتهت الرنه وقمت بتسجيلها باسم " خطيبي "
ولكني احترت هل ارن عليه ام لا ؟
ثم قلت مش هرن عليه لما تبقى الحكاية رسمي
انتهى حديثي مع اخواتي وذهبت للنوم بعد ان اخترت طقم يناسب المناسبة
رحت المدرسة اليوم التالي وحكيت لنور إلي حصل امبارح وطبعا قعدت تدعيلي
رجعت من المدرسة بدري شوي علشان ابدا بعمل الماسك وكمان علشان اطمن على الاكل
وبسرعة البرق اذن العصر صليت العصر وقمت البس الطقم
وبعد حوالي نص ساعة
تررررررررررررررن
بابا : اهلا وسهلا اتفضلوا
وجاء ابي وقال : العريس وخاله وامه واخته جم يلا تعالى سلمي عليهم على بال ما اخواتك يحضروا السفرة
دخلت وسلمت على حماتي واخته وبنتها سلمي
وجلست بجوار حماتي
بس طلعت ذوق جدا تعرفوا ليه؟
قامت وعملت زي اخوها المرة إلي فاتت
حماتي : تعالى يا ..( خطيبي ) اقعد جنب خطيبتك
ابتسم وقام وجلس بجواري وانا لا انطق بكلمة
دخلت ماما وسلمت عليهم واخذت في الحوار مع حماتي وبنتها
اما انا وخطيبي فبدأ حوارنا كالتالي
خطيبي : شوفتي ماما بتحبنا إزاي
انا : ازاي؟
خطيبي : خلتني اقعد جنبك على فكرة انا موصيها بكده
فضحكت وقلت : آه علشان كده اول ما قعدت قامت وقالت لك تعالى اقعد جنبي
خطيبي : واحنا ايه يقعدنا بعاد عن بعض احنا مش خلاص قرانا الفاتحة
انا : ايوة بس لسه ملبسناش الدبل
خطيبي : خلاص يا ستي الدبل هنجبها النهاردة ان شاء الله
انا : ان شاء الله
قامت ماما ودخلت المطبخ ثم جاءت لنا وقالت : اتفضلوا يا جماعة على السفرة
خاله : والله مفيش داعي
بابا : ميصحش اتفضلوا
خطيبي : خلينا انا وانتي هنا وهما يتغدوا
انا : لالا مينفعش لازم تتغدى وبعدين مقدرتش اقعد لوحدي
خطيبي : هو انا هكلك
ضحكت وقالت : يلا بس تعالى اتغدى
ودخلنا جميعا إلى السفرة وبما اننا دخلنا متأخرين فكانوا مجهزين كرسيين جنب بعض لينا انا وخطيبي
طبعا انا معرفتش افتح بقي علشان اكل
فضلت ماسكة المعلقة وقعدت العب في الرز شوي
لاحظ خطيبي اني مش باكل
خطيبي : انتي مش بتكلي ليه؟
انا : اصلي والله شبعانه انا قاعدة بس علشان تاكلوا
خطيبي : لا مينفعش لازم تاكلي
انا : بجد انا مش جعانه انا هقوم لحد ما تخلصوا
خطيبي : لا خليكي انتي فاتحة نفسي ولا انتي مش عايزاني اكل
انا : لا خلاص انا قاعدة ، بالهنا والشفا
( وانا كنت ميته من الجوع اصلا بس مش عارفة اكل قدام حد وكمان خطيبي جنبي حاجة محرجة قوي )
وبعد الانتهاء من الاكل قاموا واحد ورا التاني يغسل يده ورحت واقفه عند باب الحمام ومعي الفوطة علشان إلى يخرج ينشف ( متقولوش عامله نظافة )
وجاء الدور على خطيبي ودخل وغسل يده ثم خرج فاخذ مني الفوطة
وقال : عقبال ما ناكل سوا في بيتنا
انا : ان شاء الله
وظل واقف في مكانه حتى جاءت اخته تريد ان تغسل يدها
فقالت له : يا بني امشي بقى البنت وشها احمر من كتر الكسوف
فخرج إلى الصالون ثم قدمنا لهم شاي
وبعدها نزلنا نشتري الدبل
واحنا اخترنا محل متعودين اننا نشتري منه مع ان حماتي كانت عايزة محل تاني
لكن ماما قالت لها : الراجل ده عنده تشكيلة جميلة واحنا متعودين نتعامل معاه
دخلنا المحل وقال خطيبي للرجل : عايزين نشوف تشكيلة الدبل إلى عندك
همست له وقلت : انا عايزة تونز
قال : ايه تونز يعني ايه؟
سمعنا صاحب المحل وقال : ايوة اتفضلوا تشكيلة التونز
الصراحة عرض علينا تشكيلة جميلة جدا
منها
حاولت حماتي التدخل ولكن خطيبي الله يكرمه
كان يقول لي : براحتك شوفي إلى يعجبك وانا هجيبه
اخترت توينز
وبعدين اخترت انسيال
وخاتم
فقال خاله : اختاري يا عروسة كمان خاتم هدية مني ليكي
انا : ميرسي يا عمو
خطيبي : يلا يا ستي اختاري خاتم كمان
فاخترت خاتم كمان
وبعد ما انتهينا دفع خطيبي وخاله الفلوس
وجهز لنا صاحب المحل علبة رقيقة جدا للدهب
ثم اعطها لخطيبي وقال : ألف مبروك
خطيبي : الله يبارك فيك
ثم قال لي خطيبي : مبروك يا حبيبتي
نظرت له واحسست بسخونه في وجهي " حبيبتي " ايه الكلمة دي
ولم ارد عليه كالعاده
وبعدين قلت ارد عليه وخلاص اكيد غلطه مش يقصدها
انا : الله يبارك فيك
ثم اعطاني علبة الدهب
بابا : اتفضلوا يا جماعة عندنا
خاله : الله يكرمك نشوفكم بكره ان شاء الله
انا : ماتيجي يا طنط عندنا شويه
حماتي : معلشي يا حبيبتي ان شاء الله اجيلك بكره
انا : ان شاء الله
حماتي : مبروك يا حبيبتي
وسلمت عليا
وسلمت على خطيبي وذهبنا الي البيت انا واخواتي وماما وبابا
قعدت البس كل حاجة واجربها اكتر من مرة
الساعة 12 بالليل وجدت رسالة على موبايلي
" أشتاق لك
والشوق
قتال
أحبك والحب
شلال
أهواك والهوى
ميال
ياللي دايم
عالبال
بحبك "
طبعا كانت الرسالة من خطيبي وكان آخر شئ قراته ونمت في الحال كانها منوم
جاء يوم لبس الدبل
طبعا كانت الحفلة عائلية جدا
ماما وبابا واخوي واخواتي وجاء مع خطيبي حماتي وخاله واخته
دخل العريس ببدلته السوداء ومعه كيس به حلويات
ثم جلسوا جميعا بالصالون وعلى اغاني الفرح دخلت بفستاني الروز
وسلمت على الجميع وجلست من كسوفي جنب حماتي
ماما : يا بنتي اقعدي جنب خطيبك هو هيلبس مين الدبل
فقمت من احراجي وقعدت بجانبه
ثم اخذت امي علبة الدهب وفتحتها
اديت لخطيبي يدي اليمنى علشان يلبسني الدبلة
فقال : لا انا عايز الشمال
فضحكت وقالت له : بطل هزار
لبسني التونز
وبعدها الانسيال قعد فيه ربع ساعة علشان يقفله وبعدين لبسني الخاتمين
ثم قبل يدي
شدتها بسرعة واخدت دبلته ولبستها له وكانت ايدي بترتعش جدا
وبعدها جات اخته وبنتها وزوجها عايزين يتصورا معانا
وبعدين حماتي وخاله
وبعديت اخواتي واخي
وبعدين ماما وبابا
وبعدين انا وحبيبي احم احم اقصد خطيبي
وزعوا البيبسي على الجميع وانا وخطيبي جالنا كاسين فيهم البيبسي
وشربنا وانسبطنا وانتهى الحفل البسيط
وكفاية كده دلوقتي لأني طولت عليكم جدا
وإلى اللقاء في الجزء السادس
نكمل معا الجزء الخامس
( يا دبله الخطوبه عقبلنا كلنا )
بمجرد وصولي لغرفتي وجدت موبايلي بيرن ولقيت نمره غريبة
بسرعة رديت
انا : السلام عليكم
المجهول : وعليكم السلام
انا : مين معايا ؟
المجهول : انا .. ( العريس ) انتي نسيتي تسجلي رقمي
فضحكت وقلت : انا اسفة والله نسيت اسجلها
العريس: ياريت تنسي على طول علشان اسمع الصوت جميل ده دايما
فسكت واكيد وشي احمر
العريس : اشوفك بكره ان شاء الله
انا : ان شاء الله
العريس: لا إله إلا الله
انا : محمد رسول الله
ومقفلتش الخط لقيته بيقول : انا مش هقفل غير لما تقفلي
انا : خلاص نقفل سوا
العريس: ماشي
واغلقنا الخط معا
وفوجئت بأخواتي حولي ووجدتهم يضحكون
ام مريم : انتي وشك محمر كده ليه؟ كنتي بتكلمي مين ؟
انا : كنت بكلم ، لأ مش هقول
لولو : عرفت يبقى كنتي بتكلمي العريس . صح؟
انا : ايوة واسكتوا بقى علشان بتكسف
فوفو : وش كسوف قوي
انا : طبعا يا حبيبتي انتي مش شايفه وشي محمر إزاي
ام مريم : كان بيقولك ايه؟
انا : لا دي اسرار
سيبوني بقى علشان بكرة هنروح نشتري الدبل
لولو : مبروك يا دودو
انا : الله يبارك فيكِ ، عقبالكم يا عيال ، والله الواحد كبر وهو مش حاسس
فوفو : والله عال اصغر واحده وهتتخطب قبلينا هي الدنيا حصل فيها ايه ، ماشي يا ست دودو ربنا يوفقك
انا : عيال هو انا هشتري ايه بالضبط
ام مريم : بصي يا ستي ، هتختاري توينز بلاش الدبله والمحبس دي حاجة قديمة شوي وبعدين حسب فلوسه هتختاري خاتم شيك كده وغويشتين
انا : لا انا مش بحب الغوايش انا هشتري انسيال احسن
لولو : إلي بعجبك المهم تختاري حاجات شيك
انا : انتوا طبعا هتيجوا معايا
فوفو : ايوة بس طبعا انتي إلي هتختاري كل حاجة
انا : ربنا يسهل وحماتي متتدخلش في كل حاجة وتقولي خدي دي وبلاش دي ، طيب اعمل ايه لو عملت كده؟
ام مريم : هوديها واسمعي الكلام
انا : لا طبعا افرضي ذوقها وحش
فوفو : يا بنتي انتي اختاري إلي انتي عايزاه وهي ان شاء الله مش هتتكلم
انا : ربنا يستر
لولو : هما هيجوا امتى بكره ؟
انا : بعد العصر
فوفو : يبقى اكيد هيتغدوا
انا : بجد
فوفو : ايوة طبعا هيتغدوا وبعدين نروح نشتري الدبل
انا : طيب هتعملوا اكل إيه؟
فوفو : هعمل فراخ مشويه ورز بالشعريه وسلطة وباميا
انا : الله يكرمك يا فوفو عقبال ما اتعب في فرحك يارب
وقطع حديثنا رنه موبايلي ووجدتها نمرة غريبة
ولكن تذكرت اني لم اسجل نمرته
فانتظرت حتى انتهت الرنه وقمت بتسجيلها باسم " خطيبي "
ولكني احترت هل ارن عليه ام لا ؟
ثم قلت مش هرن عليه لما تبقى الحكاية رسمي
انتهى حديثي مع اخواتي وذهبت للنوم بعد ان اخترت طقم يناسب المناسبة
رحت المدرسة اليوم التالي وحكيت لنور إلي حصل امبارح وطبعا قعدت تدعيلي
رجعت من المدرسة بدري شوي علشان ابدا بعمل الماسك وكمان علشان اطمن على الاكل
وبسرعة البرق اذن العصر صليت العصر وقمت البس الطقم
وبعد حوالي نص ساعة
تررررررررررررررن
بابا : اهلا وسهلا اتفضلوا
وجاء ابي وقال : العريس وخاله وامه واخته جم يلا تعالى سلمي عليهم على بال ما اخواتك يحضروا السفرة
دخلت وسلمت على حماتي واخته وبنتها سلمي
وجلست بجوار حماتي
بس طلعت ذوق جدا تعرفوا ليه؟
قامت وعملت زي اخوها المرة إلي فاتت
حماتي : تعالى يا ..( خطيبي ) اقعد جنب خطيبتك
ابتسم وقام وجلس بجواري وانا لا انطق بكلمة
دخلت ماما وسلمت عليهم واخذت في الحوار مع حماتي وبنتها
اما انا وخطيبي فبدأ حوارنا كالتالي
خطيبي : شوفتي ماما بتحبنا إزاي
انا : ازاي؟
خطيبي : خلتني اقعد جنبك على فكرة انا موصيها بكده
فضحكت وقلت : آه علشان كده اول ما قعدت قامت وقالت لك تعالى اقعد جنبي
خطيبي : واحنا ايه يقعدنا بعاد عن بعض احنا مش خلاص قرانا الفاتحة
انا : ايوة بس لسه ملبسناش الدبل
خطيبي : خلاص يا ستي الدبل هنجبها النهاردة ان شاء الله
انا : ان شاء الله
قامت ماما ودخلت المطبخ ثم جاءت لنا وقالت : اتفضلوا يا جماعة على السفرة
خاله : والله مفيش داعي
بابا : ميصحش اتفضلوا
خطيبي : خلينا انا وانتي هنا وهما يتغدوا
انا : لالا مينفعش لازم تتغدى وبعدين مقدرتش اقعد لوحدي
خطيبي : هو انا هكلك
ضحكت وقالت : يلا بس تعالى اتغدى
ودخلنا جميعا إلى السفرة وبما اننا دخلنا متأخرين فكانوا مجهزين كرسيين جنب بعض لينا انا وخطيبي
طبعا انا معرفتش افتح بقي علشان اكل
فضلت ماسكة المعلقة وقعدت العب في الرز شوي
لاحظ خطيبي اني مش باكل
خطيبي : انتي مش بتكلي ليه؟
انا : اصلي والله شبعانه انا قاعدة بس علشان تاكلوا
خطيبي : لا مينفعش لازم تاكلي
انا : بجد انا مش جعانه انا هقوم لحد ما تخلصوا
خطيبي : لا خليكي انتي فاتحة نفسي ولا انتي مش عايزاني اكل
انا : لا خلاص انا قاعدة ، بالهنا والشفا
( وانا كنت ميته من الجوع اصلا بس مش عارفة اكل قدام حد وكمان خطيبي جنبي حاجة محرجة قوي )
وبعد الانتهاء من الاكل قاموا واحد ورا التاني يغسل يده ورحت واقفه عند باب الحمام ومعي الفوطة علشان إلى يخرج ينشف ( متقولوش عامله نظافة )
وجاء الدور على خطيبي ودخل وغسل يده ثم خرج فاخذ مني الفوطة
وقال : عقبال ما ناكل سوا في بيتنا
انا : ان شاء الله
وظل واقف في مكانه حتى جاءت اخته تريد ان تغسل يدها
فقالت له : يا بني امشي بقى البنت وشها احمر من كتر الكسوف
فخرج إلى الصالون ثم قدمنا لهم شاي
وبعدها نزلنا نشتري الدبل
واحنا اخترنا محل متعودين اننا نشتري منه مع ان حماتي كانت عايزة محل تاني
لكن ماما قالت لها : الراجل ده عنده تشكيلة جميلة واحنا متعودين نتعامل معاه
دخلنا المحل وقال خطيبي للرجل : عايزين نشوف تشكيلة الدبل إلى عندك
همست له وقلت : انا عايزة تونز
قال : ايه تونز يعني ايه؟
سمعنا صاحب المحل وقال : ايوة اتفضلوا تشكيلة التونز
الصراحة عرض علينا تشكيلة جميلة جدا
منها
حاولت حماتي التدخل ولكن خطيبي الله يكرمه
كان يقول لي : براحتك شوفي إلى يعجبك وانا هجيبه
اخترت توينز
وبعدين اخترت انسيال
وخاتم
فقال خاله : اختاري يا عروسة كمان خاتم هدية مني ليكي
انا : ميرسي يا عمو
خطيبي : يلا يا ستي اختاري خاتم كمان
فاخترت خاتم كمان
وبعد ما انتهينا دفع خطيبي وخاله الفلوس
وجهز لنا صاحب المحل علبة رقيقة جدا للدهب
ثم اعطها لخطيبي وقال : ألف مبروك
خطيبي : الله يبارك فيك
ثم قال لي خطيبي : مبروك يا حبيبتي
نظرت له واحسست بسخونه في وجهي " حبيبتي " ايه الكلمة دي
ولم ارد عليه كالعاده
وبعدين قلت ارد عليه وخلاص اكيد غلطه مش يقصدها
انا : الله يبارك فيك
ثم اعطاني علبة الدهب
بابا : اتفضلوا يا جماعة عندنا
خاله : الله يكرمك نشوفكم بكره ان شاء الله
انا : ماتيجي يا طنط عندنا شويه
حماتي : معلشي يا حبيبتي ان شاء الله اجيلك بكره
انا : ان شاء الله
حماتي : مبروك يا حبيبتي
وسلمت عليا
وسلمت على خطيبي وذهبنا الي البيت انا واخواتي وماما وبابا
قعدت البس كل حاجة واجربها اكتر من مرة
الساعة 12 بالليل وجدت رسالة على موبايلي
" أشتاق لك
والشوق
قتال
أحبك والحب
شلال
أهواك والهوى
ميال
ياللي دايم
عالبال
بحبك "
طبعا كانت الرسالة من خطيبي وكان آخر شئ قراته ونمت في الحال كانها منوم
جاء يوم لبس الدبل
طبعا كانت الحفلة عائلية جدا
ماما وبابا واخوي واخواتي وجاء مع خطيبي حماتي وخاله واخته
دخل العريس ببدلته السوداء ومعه كيس به حلويات
ثم جلسوا جميعا بالصالون وعلى اغاني الفرح دخلت بفستاني الروز
وسلمت على الجميع وجلست من كسوفي جنب حماتي
ماما : يا بنتي اقعدي جنب خطيبك هو هيلبس مين الدبل
فقمت من احراجي وقعدت بجانبه
ثم اخذت امي علبة الدهب وفتحتها
اديت لخطيبي يدي اليمنى علشان يلبسني الدبلة
فقال : لا انا عايز الشمال
فضحكت وقالت له : بطل هزار
لبسني التونز
وبعدها الانسيال قعد فيه ربع ساعة علشان يقفله وبعدين لبسني الخاتمين
ثم قبل يدي
شدتها بسرعة واخدت دبلته ولبستها له وكانت ايدي بترتعش جدا
وبعدها جات اخته وبنتها وزوجها عايزين يتصورا معانا
وبعدين حماتي وخاله
وبعديت اخواتي واخي
وبعدين ماما وبابا
وبعدين انا وحبيبي احم احم اقصد خطيبي
وزعوا البيبسي على الجميع وانا وخطيبي جالنا كاسين فيهم البيبسي
وشربنا وانسبطنا وانتهى الحفل البسيط
وكفاية كده دلوقتي لأني طولت عليكم جدا
وإلى اللقاء في الجزء السادس