وإليكم الجزء الثالث ( اللقاء الثاني )
وبعد يومين اردت ان اخبرهم رايي
فذهبت لبابا وماما واخواتي وقلت لهم :
انا موافقه بس عايزة اتكلم معاه اكتر انا لسه معرفش طباعه ايه طريقة تفكيره كل ده عايزة اعرفه
فابتسم الجميع
وقالت ( اختى الكبيرة ) : هو حد قال لك انك هتتجوزي بكره
يا بنتي المهم انك موافقه عليه في الاول وبعدها هتتعرفوا على بعض براحتكوا
بابا : يعني اتصل بيه واحدد معاه معاد يجي ويجيب والدته واخته ماشي؟
انا: ماشي وربنا يستر من امه
ردت ( اختى الكبيرة التانية ) : وإيه إلي يخوفك من امه ؟
انا : انا خايفة تطلع امه من الحموات الصعبين بتوع زمان وتخليني اكسر البندق بسناني وتفحصني وتشد شعري والحاجات إلي بشوفها في الافلام دي
فضحكنا جميعا
وقالت ماما : انتي وشطارتك ممكن تخليها تعاملك كويس وممكن تخليها تعاملك وحش
انا : هتتصل امتى يا بابا؟
فقالت ( اختى الكبيرة الثالثة ) : مستعجلة على ايه يا بنتي اصبري شويه هو هيطير
بابا : ان شاء الله هتصل بيه النهاردة واقول له يجي بكره هو والجماعة
انا : بكره لالالالالالالالا انا مش هلحق اعمل حاجة
فضحك بابا وقال : هتعملي ايه دا والدته واخته هيجوا معاه يشوفوكوا بس
انا: بس هي بس دي مينفعش معلشي يا بابا خليها بعد بكره احسن
انا في حاجات كتير لازم اعملها
بابا: خلاص يا ستي خليها بعد بكره
ثم ذهبنا لتناول الغداء كنت سرحانه بفكر هعمل ايه والبس ايه
ماما : بدانا من اولها في السرحان يا بنتي كلي علشان حماتك لما تشوفك متقولش عليكي معصعصه ( رفيعه ) ..
فضحكت وقلت لها : والله إذا كان عاجبها
وبعد الغدا إلي ما أكلت منه غير ملعقتين مكرونه لأني كنت متوترة
راح ابي يتصل بيه فطبعا قعدت جنبه وهو بيتصل بيه
بابا : سلام عليكم
العريس : ....
بابا : ازيك يا استاذ ...
العريس : ....
بابا : ان شاء الله تشرفنا انت والوالده بعد بكره
العريس : ....
بابا : دا انتوا تنوروا
العريس : ...
بابا : ماشي يا حبيبي مع السلامه
العريس : ...
بابا : الله يسلمك
واخذت السماعة من يد ابي وقبل ان اضعها قلت لأبي : إيه قال لك ايه يا بابا؟؟؟
بابا : طيب حطي السماعة الاول
وضعتها بسرعة وكررت سؤالي : ايه يا بابا قالك ايه؟؟؟
بابا : هيكون قال ايه يعني هييجوا بعد بكره ان شاء الله
انا : طيب قال لك ايه وانت قلت له " تنوروا "
بابا : اه كان بيقول هيجيب اخته معاه
انا : مسألش عليا؟؟
بابا : ايوة يا ستي بيسلم عليكوا
انا : نعم عليكوا يعني مش بيسلم عليا لوحدي
ضحك ابي وقال : خلاص يا ستي بيسلم عليكي لوحدك
بطلي اسئلة بقى
فقالت ام مريم : يلا يا ستي بدل حماتك لوحدها هتيجي اخته كمان تعاين البضاعة
انا : بعنهم انا اصلا مش هطلع هههههههه
ثم قمت وذهبت للنت وبدأت أبحث عن ماسكات للبشرة وحاجات تحمر خدودي وحاجات من دي
المهم طلعت بشويه ماسكات
وبدأت اجهز نفسي للمقابلة
قبل المقابلة بيوم جاءت امي تنصحني
ماما : بصي بقى انا عايزاكِ تلفي شعرك علشان لما حماتك تيجي واخته تدخلوا في الصالة وترفعي الطرحة وتوريها شعرك
انا : نعم ايه ده متفقناش على كده شعر ايه يا ماما
لالالالالالالالا
هو انا قرعه وهي جايه تتأكد ولا ايه
والله لو قالت لي عايزة اشوف شعرك هقولها طبعا لا
ماما : يا بنتي بطلي عند افرضي قالت لك متيجي نقعد لوحدنا احنا الستات هتعملي ايه
انا : يا ماما انا لسه هفك الطرحة إلي بقعد اعملها في ربع ساعة وبعدين تشوف شعري وبعدين ارجع الفها تاني علشان اخرج للعريس ايه وجع الدماغ ده
اشمعنى انتي لما جينا نخطب لاخويا مخلتيش مراته توريكي شعرها
ماما : يا بنتي مش كل الناس زي بعضها على العموم اعملي حسابك لحاجة زي دي وخلاص
انا : طيب ان شاء الله
وقفت امام الرآه اعمل شوية تسريحات لحد ما اتهبلت وفي الاخر قلت هعمل اي حاجة وخلاص
نمت بدري بس طبعا مجليش نوم بسرعة
قعدت افكر في الكلام إلي ممكن حماتي تسأله ليا او ايه الكلام إلى ممكن اقوله
لحد ما نمت وصحيت طبعا على الصوت المزعج بتاع المنبه
رحت المدرسة ولكني لم اجده في الطابور
فانا تعودت على رؤيته في الطابور بجوار الصف الثالث
فاستغربت جدا هو فين يبقى اكيد غير رايه وقال بلاش احرجها واغيب وهي اكيد هتفهم الحكاية
مكملتش كلام مع نفسي إلا ووجدت من يقول من خلفي : صباح الخير
الصوت ده مش غريب عليا
استدرت فوجدته فقلت له : صباح الخير
قال : ازيك
انا : الحمد لله
قال : ان شاء الله هاجي انا وامي واختي النهاردة
انا : تشرفوا وتنوروا
جاءت طالبة وقالت لي : يا ميس، ميس نور عايزاكي
مس نور دي اكبر مني بسنتين مخطوبة
انا : حاضر قولي لها انا جايه
قال : طيب معطلكيش
انا : اوكي بعد إذنك
قال : اتفضلي
رحت لنور والابتسامة على وجهي
نور : ايه الحكاية؟
انا : حكاية ايه؟
نور : مش عليا يا ماما يلا قولي كان بيقولك ايه؟
انا : هو مين ؟
نور : يا بت بطلي قولي بقى هو في ايه ؟
فابتسمت وقلت لها : مفيش حاجة انتي على طول كده عايزة تعرفي كل حاجة
نور: طيب اقول انا بقى
انا : تقولي ايه؟
نور : الاستاذ معجب بيكي وشكلها كده في مشروع خطوبة صح ولا لأ
فاستغربت وقلت لها : انتي عرفتي منين
نور : يا بنتي دا كان وانتي في الرايحة والجاية يبصلك لو أتأخرتي يسال عليكي
انا في الاول بحسبه بيسال عليكي علشان الفصل بتاعك لكن سؤاله المتكرر عليكي خلاني اقول في حاجة
انا : كل ده كان بيحصل والله ما كنت واخده بالي
يا لئيمة خدتي بالك من كل ده ومش تقولي طيب نبهيني
نور : انا قلت خليكي على طبيعتك احسن لحد ما يبدأ هو ويفاتحك بالموضوع
انا : هو فعلا كلمني وجه عندنا البيت والحمد لله بابا سال عليه والنهارده هييجوا هو ومامته واخته
نور : بجد يلا يا عم هتتخطبي ونبقى زي بعض ومفيش حد احسن من حد
انا : قولي ان شاء الله دا انا شايله هم النهاردة وزيارة امه
نور : يا بنتي مدام هو مقتنع بيكي وعايزك خلاص محدش يقدر يأثر عليه
انا : ريحتيني الله يريحك
نور : ابقي طمنيني عملتي ايه ماشي؟
انا : ماشي بس ادعيلي
وبعد انتهاء اليوم الدراسي ذهبت للمنزل غيرت ملابسي وكان الغدا متحضر
بس انا مكنش ليا نفس خالص
حاولت اكل بس مقدرتش رحت نمت شويه علشان اريح اعصابي لأني حسيت بتوتر
وبعدها قمت حضرت طقم جميل يزغلل عين حماتي المستقبليه
وطبعا بابا اشترى دسته جاتوه وبيبسي
وجاء موعد المقابلة
ترررررن
بابا : اهلا وسهلا اتفضلوا
جاءت حماتي واخته وهو ودخلوا الصالون
وبعد فتره دخل ابي وقال لي : يلا علشان تسلمي على الضيوف
فدخلت وقلت : السلام عليكم
فقالوا : وعليكم السلام
فسمعت حماتي تقول : ما شاء الله اهلا وسهلا ازيك يا حبيبتي
فسلمت عليها وبوستها واثناء ما بسلم عليها حضنتني
قلت في سري هتعمل زي ماري منيب في الفلم ربنا يستر
المهم سلمت على اخته ما شاء الله عسوله وعندها بنوته زي القمر اسمها سلمى
جلست بجوار حماتي لأنها قالت : تعالى يا حبيبتي اقعدي جنبي
وبدا الحديث مع حماتي فقالت لي : انتي بتشتغلي مع ... في المدرسة
انا : ايوة بس انا مدرسة تربية رياضية
تكلمت كثيرا مع حماتي واكتشفت انها انسانة طيبة جدا وبتحب ابنها قوي ( زوجى مستقبلا )
انتهت الجلسه على انهم سيأتون يوم الجمعة وسيأتي معهم خال .. ( العريس )
للإتفاق على كل شئ
وهنا بدأت امي تفكر في الجهاز وايه المفروض إلي يجي وايه ناقص عندي
والحمد لله ابي وامي مجهزني انا واخواتي ولكن في حاجات ناقصة
ماما : امتى هننزل نشترى جهازك ؟
قلت لها بقلق : مش دلوقتي يا ماما لما يجوا يتفقوا مع بابا الاول وبعدها نشوف ايه ناقصني
وجاء يوم الاتفاق
إلى اللقاء الجزء الرابع ( يوم الاتفاق )