السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ومع الجزء السادس من حلمي الوردي

( عين الحسود )

بعد يوم الخطوبة اشتريت علبة شيكولاته لأوزعها على المدرسات بالمدرسة

ونسيت اقول لخطيبي اني هعمل كده

وتفاجأت انه هو ايضا اشترى علبة شيكولاته


انا : ايه ده انت هتوزع شيكولاته في المدرسة النهاردة

خطيبي : ايوة طبعا وكنت جاي انادي عليكي علشان نوزعها سوا

انا : خلاص انت توزع على المدرسين وانا اوزع على المدرسات

خطيبي : طيب يلا تعالى معايا نوزع سوا

انا : اوكي

وبدأنا بتوزيع الشيكولاته وتلقينا التهاني من الكل وفرحولنا كتير

بس طبعا بعد هذه العمله اخدنا عين

لان الكل شافنا مع بعض مبسوطين ومتفقين وبنوزع الشيكولاته كمان

انتهى اليوم الدراسي واثناء خروجي من المدرسة وجدته يتصل بي


انا : سلام عليكم

خطيبي : وعليكم السلام ، ازيك يا حبيبتي ؟

انا : احم . الحمد لله ، انت فين؟

خطيبي : انا وراكِ

التفت وجدته خلفي فضحكت وقلت له : طيب ليه خلتني افتح عليك

خطيبي : ولا يهمك يا حبيبتي

انا : انت خلصت ؟

خطيبي : ايوة وهوصلك لحد البيت وامشي على طول

انا : مش هتطلع ليه ؟ مينفعش

خطيبي : هينفع انا كلمت والدك واستأذنت منه اني اوصلك

انا : طيب قلت له انك مش هتطلع؟

خطيبي : لأ

انا : طيب خلاص يبقى لازم تطلع عندنا

خطيبي : والله مش هينفع خليها مرة تانية

وظهر عليا العصبيه

انا : خلاص بلاش توصلني خالص

خطيبي : وفيها ايه يعني لما اوصلك ومطلعش

انا : فيها كتير

خطيبي : متكبريش الموضوع يا حبيبتي يلا بقى

انا : هو كبير اصلا ، يعني إزاي تيجي لحد البيت ومتطلعش ، الناس يقولوا ايه ؟

خطيبي : انتي كل إللي يهمك الناس ولا انا

انا : انت طبعا ، بس ..

قطع كلامي وقال : خلاص يا حبيبتي متتعصبيش كده هاجي معاكِ

انا : وتطلع !

خطيبي : وهطلع ، خلاص بقى

انا : ايوة كده ، لازم اشخط فيك يعني

خطيبي : بجد ، طيب مش طالع

فضحكنا

خطيبي : انا مكنتش عارف انك بتبقى حلوة كده لما تتعصبي

انا : يا سلام

والحمد لله عدى الموقف على خير

وذهبنا للبيت وماما كانت محضرة لينا الغدا

كنت انا وبابا وخطيبي في الصالون


ماما : يلا يا جماعة الغدا جاهز

خطيبي : معلشي والله يا ماما مقدرش

انا : يلا بقى ماما هتزعل

خطيبي : معلشي والله لازم اروح علشان سايب والدتي لوحدها وانتي عارفه انها مش هتتغدى غير لما اجي

ماما : طيب كل نص اكله وكمل معاها

خطيبي : معلشي يا ماما مرة تانية ، والله انا جيت علشان دودي متزعلش

انا سمعت كلمة دودي وشي احمر ،" دودي " كلمة جميلة جدا اول مرة اسمعها من راجل

" دودي " الله طالعه منه زي العسل

احم احم


انا : طيب علشان خاطري

قلتها بهمس لأن ماما كانت بتكلم بابا مش عارفة بتقوله ايه

فاستغليت الفرصة وقلتها


خطيبي : انا علشان خاطرك ارمي نفسي في البحر

انا : بعد الشر عليك

ماما : يلا بقى تعالوا اتغدوا الاكل هيبرد

وروحنا على السفرة وقعدنا جنب بعض

لكن المرة دي الحمد لله اكلت وقدرت افتح بوقي

خلاص بقى خطيبي

واثناء ما بناكل رن موبايله


فقال : دي ماما

خطيبي : سلام عليكم

حماتي : ....

خطيبي : معلشي يا ماما انا عند خطيبتي كنت بوصلها ومسكوا فيا على الغدا

حماتي : ......

خطيبي : والله نسيت يا ماما معلشي

حماتي : ....

خطيبي : الله يسلمك

حماتي : .......

خطيبي : ماشي ان شاء الله

واغلق مع امه ثم قال : ماما بتسلم عليكوا

ماما : هي قلقت عليك ولا ايه؟

خطيبي : اصلها متعوده اني باجي الساعة 2 والساعة بقت 3 فقلقت عليا

ماما : ربنا يخليها لك

خطيبي : الله يخليكي يا ماما ، والست دودي نستني اتصل بيها علشان اطمنها

انا : والله ما كنت اقصد ، هو انت كنت عايز تطلع اصلا

خطيبي : ولا يهمك يا حبيبتي

انا : اكيد مامتك دلوقتي هتزعل مني ؟

خطيبي : ليه بس ؟

انا : اكيد هتقول انا مخلتكش تتصل بيها

خطيبي : لا ولا يهمك ماما طيبة ومش هتزعل منك ولا حاجة

ثم قام وقال : استأذن انا بقى ، سفرة دايمه

ماما : يا بني اقعد انت لسه مكلتش

خطيبي : لا والله اكلت الحمد لله

وقمت اوصله للباب

انا : مع السلامه

خطيبي : الله يسلمك يا حبيبتي

انا : سلم على طنط كتير

خطيبي : الله يسلمك ، لا إله إلا الله

انا : محمد رسول الله

بعد ما ذهب دخلت طبعا اكمل اكلي

لأني مكلتش علشان اتكلمنا كتير على السفرة ومعرفتش اكل

وبعد ما خلصت اكل دخلت نمت شوية وبعد ما صحيت

لقيت ماما بتقولي

ماما : وداد روحي اتصلي بحماتك

انا : ليه ؟

ماما : اتصلي بيها علشان متزعلش منك لا تقول انك قاصده تأخري خطيبك

انا : خلاص بقى هو هيقولها وخلاص

ماما : اسمعي الكلام ، المكالمة دي هتبسط خطيبك قبل ما تبسط حماتك

انا : حاضر يا ماما

وذهبت اتصل بحماتي

انا : سلام عليكم

خطيبي : وعليكم السلام

انا : ازيك يا ..

خطيبي : الله يسلمك ، خير يا حبيبتي في حاجة ؟

انا : بلاش اتصل بيكم ولا ايه

خطيبي : يعني انتي كويسه؟

انا : الحمد لله هو انا بكلمك ازاي يعني

خطيبي : طيب الحمد لله

انا : ممكن تديني طنط

خطيبي : انتي عايزة ماما !

انا : ايوة

خطيبي : يعني مش بتتصلي علشاني؟

انا : بطل بقى ،اديني طنط

خطيبي : طيب يا ستي ثواني

( ماما كلمي )

حماتي : سلام عليكم

انا : وعليكم السلام ، ازيك يا طنط

حماتي : الله يسلمك يا حبيبتي ، ازيك انتي؟

انا : الحمد لله

حماتي : وازاي ماما وبابا واخواتك؟

انا : الحمد لله بخير بيسلموا على حضرتك، معلشي يا طنط والله .. كان بيوصلني وانا صممت انه يجي يتغدى ومكنتش اعرف ان حضرتك مستنياه

حماتي : ولا يهمك يا حبيبتي ، المهم انكم بخير

انا : ربنا يخليكي يا طنط ، انا بس مش عايزه حضرتك تزعلي مني

حماتي : لا يا حبيبتي انا اقدر ازعل من بنتي

انا : ربنا يخليكي يا طنط

حماتي : يلا خدي كلمي خطيبك عمال بيشاور لي عايز يكلمك

انا : ماشي يا طنط خليني اكلمه

خطيبي : انا مش عارف اقولك ايه ، انتي رائعة

انا : ليه ده كله؟

خطيبي : بجد مكالمتك دي زودت غلوتك عندي ، ربنا يخليكي ليا

انا : ويخليك ليا ، سلملي على اختك والبنوته سلمى

خطيبي : الله يسلمك ، لا إله إلا الله

انا : محمد رسول الله

ومرت الأيام

وكان خطيبي يزورنا كل خميس

ومرة من المرات فتح معي موضوع .......


يا ترى موضوع ايه ؟؟؟
تابعوني في الجزء القادم
abuiyad
2 Responses
  1. برافو لمامتك تفكيرها صح

    بس يا ترى موضوع ايه اللي فتحه معاكي خطيبك يا دودو

    ربناااااااااا يستر


  2. وداد Says:

    اشكرك يا لولو على متابعتك الجميلة

    تابعي معي لتعرفي الموضوع


إرسال تعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يسعدني مرورك ويزيدني شرفاً تعليقك